CZHANNES.COM: Úspěšný Blog | Hannes web | Creta web | Game blog
celkem článků: 2282
celkem komentářů: 11853
[?] nových článků: 0
 Weblog o počítačových hrách, internetu, software, hardware a dalších zajímavostech [by Hannes] admin
25.08.2009 | 14:33 | kategorie: Osobní | Hannes | trvalý odkaz

Týden v Portugalsku, část II. - Porto

Po třech úžasných nocích v Lisabonu jsem se pomalu začal připravovat na přesun do Porto, kde studuje jeden kamarád. Mezi oběma městy je výborné vlakové spojení a cesta trvá něco kolem 3 hodin, přestože Lisabon je prakticky na jihu země a Porto na severu. Nejdříve jsem měl trošku problémy najít to správné vlakové nádraží, protože v Lisabonu jsou asi 4 a z každého jezdí vlaky do jiné části země, nakonec s tím ale nebyl problém. Za něco přes 20€ jsem si koupil jízdenku a po chvíli čekání nastoupil do přistaveného vlaku.

Cesta samotná probíhala v pohodě, až na fakt, že jsem si původně sednul do první třídy, jelikož tam bylo téměř úplně prázdno. Doufal jsem, že i v Portugalsku funguje podobný systém jako u nás - když nikomu neblokujete místo, můžete sedět kde chcete. Tahlě představa padle poměrně rychle s příchodem průvodčího, který mě dost nevybíravým způsobem vyhodil do vagónu 2.třídy. Asi po půl hodině sezení se situace opakovala, tentokrát mě však vyhazoval jakýsi Portugalec, který neuměl ani slovo anglicky. Až pak jsem pochopil, že všechny jízdenky včetně druhé třídy mají svoje vyznačené místo, na kterém byste měli sedět. Přesunul jsem se tedy o ještě jeden vagón dál a pak už bylo všechno v pořádku.

Hned po příjezdu do Porta jsem se dal do řeči s nějakým párem z Francie zhruba mého věku, kteří také právě přijeli z Lisabonu a stejně jako já o měste prakticky nic nevěděli. Mimochodem tahle dvojice měla 21-denní jízdenku na všechny vlaky v Evropě a prý už stačili projet asi 4 města a teď je na řadě Portugalsko - docela zajímavá alternativa ke klasickému cestování letadlem do jedné destinace a zase zpátky. V Portu funguje supermoderní a velice rozlehlé metro, které vás komfortně vezme téměř kamkoliv (i na letiště). Stejně tak ale téměř na každé druhé zastávce stojí revizoři, takže jezdit načerno se opravdu nevyplatí.

Po několika zastávkách a živé konverzaci s Francouzi (kupodivu nebyli tradičně namyšlení žabožrouti, kteří nemluví jinak než francouzsky) jsem se odpojil a vydal se pěšky směrem k bytu mého kamaráda. Na zadané adrese jsem zazvonil, ovšem místo očekávané tváře na mě z balkónu vykoukla jakási holka zhruba mého věku a začala se vyptávat co jsem zač - kamarád ještě nebyl doma a tahle holka očividně neměla ponětí, že dneska má někdo přijet. Nakonec ale všechno v pohodě dopadlo a Polka Monika mě pustila dovnitř a ubytovala. V pronajatém bytě bydleli dva Češi včetně mého kamaráda a s nimi další dva Poláci. S dorozumíváním tudíž nebyl celkem problém, protože nám Poláci celkem dobře rozumí (zatímco my se až tak nechytáme).

Po příchodu mého kamaráda jsme strávili několik hodin živou diskuzí, přece jenom jsme se asi půl roku neviděli. Na Portugalsko a Porto jsem slyšel jenom chválu a všechny ty fotky a historky ve mě probudily ještě větší touhu vyrazit také někam do ciziny na Erasmus - bohužel na VŠE je to poněkud obtížné, protože je hrozný přetlak zájemců a nedostatek míst. Večer už jsme ani nikam nešli, všichni včetně mě byli dost utahaní, navíc nás čekal další dost divoký den.

Druhý den jsem vyrazil s partičkou mých dočasných spolubydlících do jejich školy, podívat se na lekci angličtiny, kterou vedla prý velice sympatická lektorka. Stejně jako ve Španělsku tak ani v Portugalsku nikdo moc neřeší čas a nějaké pozdní příchody, takže když jsme asi v 11 přišli zhruba o 20 minut později do probíhající hodiny, nikoho to kupodivu moc nevzrušilo. Vyučující Cristina se jenom podivila co jsem zač, tak jsem se představil, trošku jsme si popovídali a dál se účastnil výuky jako normální student bez jakýchkoliv problémů. Ta mentalita je prostě úplně jiná, uvolněnější a pohodovější. Zhruba po hodině výuky jsme vyrazili do školní kantýny na oběd a já se pak oddělil od ostatních a vrátil se zpátky do centra města, udělat si menší prohlídku.

Svojí cestu jsem začal v informační kanceláři, kde mě vybavili parádní mapou a řadou prospektů. Rovnou jsem se zeptal, co stojí za návštěvu a co jsou zbytečné turistické atrakce, sympatická slečna mi zakroužkovala na mapě pár míst a já se vydal zjistit, proč o tomhle městě všichni mluví jako o ráji na zemi.

Bylo by asi vhodné podotknout, že ten večer se měl konat jeden z největších svátků celého roku - St. Joao. Joao je nejběžnější jméno v Portugalsku, anglicky je to John, česky pak samozřejmě Jan / Honza. Byl to tedy i můj svátek a celé město se připravovalo to pořádně oslavit. :-)

Portugalci si umí užívat života, a St. Joao byl ukázkovým příkladem, jak taková party probíhá. Zapomeňte na nějaký uzavřený klub, tady se paří jedině přímo v ulicích! Po celém městě se začali stavět nejrůznější pódia a altány, zvuková aparatura a na každém rohu byl stánek s občerstvením. Všichni se chystali na večerní smršť, kdy prakticky celé více než milioné město vyjde do ulic a začne se bavit.

Do večera ale pořád ještě zbývalo poměrně hodně času, zvlášť vezmete-li v úvahu, že večeře se podává většinou tak v 9-10 večer a paří se zhruba od půnoci. Měl jsem tedy dost času projít si ty nejzajímavější památky města, v klidu vyzkoušet místní kuchyni a vůbec si užít pohodové odpoledne.

V celém Portugalsku je v létě opravdu vedro, i když to není tak hrozné jako třeba v Madridu, díky přítomnosti oceánu. I tak je ale možné ve městě najít různě se povalující a odpočívající lidi, kteří se snaží schovat před horkými paprsky slunce (tenhle se teda moc schovat nesnažil :).

Pohodová odpolední siesta.

Porto, to je spleť nejrůznějších domečků, baráčků a chatrčí. Každý barák je originál, každý vypadá jinak, je jinak vysoký, má jinou fasádu. Přestože je většina budov značně omšelá a zanedbaná, má to svoje neuvěřitelné kouzlo.

Děti se před horkem snaží trochu zchladit v jedné z kašen. Možná i nějaká ta rybka se tam dá ulovit. :)

Cestou k řece Duoro se vám začne otevírat naprosto dechberoucí výhled. Kaskádovité budovy na obou stranách řeky, gondoliéry čekající na bohaté turisty a remorkéry tahající náklady dřeva nebo dalších surovin. Člověk se prostě jenom zastaví a užívá si ten nádherný výhled.

Pohled na samotné centrum města, čtvrť Porto.

Jeden z vysutých mostů přes reku Duoro. Nahoře jezdí tramvaj, dole pak auta.

Tady můžete vidět nejdůležitější součást celého svátku St. Joao - plastová pískající kladiva. Celou noc se totiž těmito kladivy mlátí lidé do hlavy, přičemž každý úder vydává pronikavé písknutí. Člověk si to nedokáže příliš dobře vybarvit, dokuď to nezažije na vlastní kůži, ale představte si prostě pár tisíc lidí navzájem se mlátících do hlavy kladivama. Neuvěřitelná sranda. Zvlášť když můžete přijít za kýmkoliv a prostě ho jemně praštit kladivem, a on nemůže dělat vůbec nic, akorát se usmát. Tradičním cílem jsou pochopitelně policisté a nejrůznější modelky, na kterých jsme se taky dost vyblbli. Už jenom kvůli tomuhle svátku se chci do Porta někdy v budoucnu rozhodně vrátit.

Tady už jsem u večeře vybaven kladivem na večer. Nejvtipnější na celé oné mlátící akci, kvůli které se do Porta sjíždějí tisíce turistů, je to, že podle nějaké pověry by se měly tlouct hlavně holky, obzvláště blondýny. Když jsem se tak v podvečer procházel s tímhle kladivem v ruce, bylo velice vtipné pozorovat pohledy okolních slečen, jak nervózně vyhlížejí, jestli na ně náhodou nevyběhnu. Jedna trojice blondýn přede mnou dokonce se smíchem utekla, a to jsem je ani nijak nepronásledoval. Večer ale stejně nikdo neunikne, protože kladivo v ruce má prakticky každý.

Pobřeží města v noci, v ulicích pulzují davy lidí. Někdy to bylo až nepříjemné, prodírat se nekonečnými davy. Vtipné bylo také když policie zavřela most, vyfocený na jedné z fotek o kousek výš. Ten se totiž z náporu neskutečného množství lidí začal celkem solidně houpat, takže člověk měl opravdu pocit, že se za chvilku roztrhne.

Půlnoční ohňostroj odpalovaný z lodí na řece. Po tomto ohňostroji vlastně celá akce teprve začíná a davy lidí se začnou přesouvat do centra města, kde hraje živá hudba, tancuje se, pije se. Paří se až do rána, většina lidí se za svítání vydá na pláž, kde se ty odvážnější vykoupou ve studeném oceánu. My jsme samozřejmě taky zůstali vzhůru hodně dlouho a do postele ulehali již za denního světla.

Další den byl vyloženě odpočinkový, probudili jsme se něco po poledni a já už se vydal akorát oblídnout místní pláž. Příjemná písečná pláž je v ostrém kontrastu s opravdu studeným mořem, takže se moc lidí nekoupe, i když je dost horko.

A nakonec Hannes a moře. :))

Večer už jsme akorát koukli na nějaký film, otevřeli si k tomu láhev portského a relaxovali. Mě čekal zhruba v 7 ráno odlet zpátky domů, a tak mi to vlastně i vyhovovalo. Cesta na letiště metrem byla bezproblémová, let s RyanAirem taky. Lehce nepříjemný byl pouze sedmihodinový přestup na letišti Frankfurt-Hahn, protože z Porta žádné přímé lety do Prahy nejsou. Měl jsem s sebou ale spacák a karimatku, takže jsem si v klidu ustlal vedle nějakých Italů, dočetl knížku a za chvíli už nastupoval do letadla směr Ruzyně.

Lisabon i Porto mě opravdu oslnily a všem vřele doporučuju tuhle zemi navštívit - nebudete litovat. Já sám se pravděpodobně již příští léto vrátím právě kvůli "svému" svátku, do té doby budu mít na Portugalsko jenom ty nejlepší vzpomínky...