CZHANNES.COM: Úspěšný Blog | Hannes web | Creta web | Game blog
online čtenářů: 7
celkem článků: 2282
celkem komentářů: 11853
[?] nových článků: 0
 Weblog o počítačových hrách, internetu, software, hardware a dalších zajímavostech [by Hannes] admin
11.04.2009 | 18:59 | kategorie: Offtopic | Hannes | trvalý odkaz

Harvardské kartičky - rozvíjení systémového myšlení

V rámci předmětu Teorie a praxe informačních systémů na VŠE jsem se dostal k poměrně zajímavé hře nazvané Harvardské kartičky, kterou jsme měli za úkol analyzovat a tak nějak promyslet. Jedná se o poměrně jednoduchou hříčku, ve které lze ale dosahovat opravdu zajímavých výsledků. Zde je zadání úlohy, tak jak jsme ji dostali emailem:

Cílem hry je maximalizovat zisk bodů, které hráč získá vhodným umístěním pětadvaceti vylosovaných čísel  ve čtvercové matici rozměru 5x5. Čísla budou losována (taženy) v náhodném pořadí z baličku dvaapadesáti kartiček ve kterém se vyskytují čtyři sady čísel 1 – 13. Čísla budou tažena ze zamíchaného balíčku s frekvencí cca 2-4 vteřiny. Bodově jsou hodnocena seskupení čísel - tzv. „figury“ – umístěné v „hracích polích“. Hrací pole jsou jednotlivé řádky matice, jednotlivé sloupce matice a také obě hlavní úhlopříčky.V každém hracím poli lze umístěné číslo započíst jen jednou.


Bodové hodnocení figur:

Dvojice (stejných čísel)

20

 

 

trojice (stejných čísel)

40

Čtveřice (stejných čísel)

60

 

 

Tři čtyřky

80

Dvě dvojice (dva páry stejných čísel

100

 

 

Dvojice a trojice

100

Dvě trojky a tři sedmičky

200

 

 

Čtyři jedničky

120

Postupka (pět sousedních bez mezery)

300

 

 

Čtyři trojky a sedmička

350

 

Figura, umístěná v hlavní úhlopříčce získává bonus 50 své původní hodnoty.


Ve stručnosti tedy jde o to umístit do hracího pole o 25 prvcích čísla od 1 do 13, která se mohou až čtyřikrát opakovat a na základě výše uvedeného hodnocení získat co největší počet bodů. Vtip je v tom, že čísla jsou tažena velice rychle, takže nemáte moc času během hry vymýšlet nějakou strategii, tu musíte mít vymyslenou již dopředu. Kombinace se počítají v řádcích, sloupcích a úhlopříčkách. Jednotlivá čísla nemusí být vedle sebe, to znamená že když v jednom řádku máte "4, 5, 4, 4, 4" jedná se stále o čtveřici.

Podle našeho vyučujícího průměrný hráč dosahuje skóre zhruba něco nad 500. Údajně se ale najdou studenti, kteří pravidelně získávají 1000 a víc bodů, v každé hře, protože mají promyšlenou právě nějakou zajímavou strategii. Tenhle problém mě v jinak docela nudném a teoreticky zaměřeném studiu na VŠE poměrně zaujal a zajímalo by mě, jaká strategie vede k nejlepšímu skore. Zkoušel jsem rychle něco vygooglovat, ale hra je pravděpodobná známá pod jiným jménem, jelikož jsem nic nenašel. Třeba napadne něco vás...

Komentáře

Scaver - 12.04.09 - 21:07
Ahoj, tak prave nad touhle hrou jsem premyslel, ze me hrozne bavila, ale nemohl jsem si vzpomenout na pravidla a ohodnoceni kombinaci.

Jinak kdyz jsem ji za mych mladych let hral v junaku, tak se to jmenovalo "Matiko" nebo "Matematiko". Zkus googlit, treba jeste nekdo prijde s dalsi variantou.

citro - 25.03.10 - 16:44
Kandu sa to vola



Přidat komentář

bezpečnostní kód: opak dne =

jméno

komentář

zalamování řádků

 

:: Zpět
eXTReMe Tracker