celkem článků: 2282
celkem komentářů: 11853
[?] nových článků: 0
 Weblog o počítačových hrách, internetu, software, hardware a dalších zajímavostech [by Hannes] admin
11.11.2008 | 23:15 | kategorie: Osobní | Hannes | trvalý odkaz

Knižní recenze: Khaled Hosseini - The Kite Runner

O tom, že mi již téměř před rokem přišel balík z Amazonu s dvěma knižními trháky, jsem se tu kdysi zmiňoval. Teď jsem si konečně našel trochu času napsat pár řádků o jedné z této knih a sice The Kite Runner od u nás prakticky neznámého autora Khaleda Hosseiniho. Jedná se navíc o knižní debut tohoto spisovatele. Lovci draků se dočkali krátce po knižním vydání i filmového zpracování, které se ale takové popularitě jako kniha samotná rozhodně netěšilo. Já sám jsem o tomto afghánském autorovi nikdy předtím neslyšel, ale narazil jsem na něj díky neuvěřitelně pozitivnímu hodnocení zákazníků Amazonu - prakticky 80% z 2500 recenzentů udělilo knize nejvyšších 5 hvězdiček, což se často nevidí.

Po doručení se mi anglický paperback dlouho různě povaloval po pokoji, než jsem se do něj konečně pustil. Upřímně, začátek Kite Runnera mě přiliš nezaujal a tak jsem další kapitoly neustále odkládal. Pak ovšem přišel jakýsi zlom, děj se začal konečně rozvíjet a já se od knihy nemohl odtrhnout. Tady je potřeba přidat další dodatek: tou dobou jsem byl zrovna v Americe a cestou tuším že k Niagarským vodopádům se mi podařilo knížku ztratit - zapomněl jsem ji v autobuse. Jelikož už ale nebylo cesty zpátky, hned jsem zavítal na eBay a za směšných 5 dolarů si tam koupil jinou, použitou kopii té samé knihy, která mi opravdu během několika dní přišla a já konečně mohl pokračovat ve čtení a strhující příběh dočíst až do samého konce.

Ke Kite Runnerovi připojím ještě jednu historku: před několika měsíci jsem byl na jakési soukromé party, kde jsem potkal zajímavého chlapíka z Afghanistánu, který osobně znal autora této knihy a momentálně v ČR pracuje jako zahraniční korespondent. Když jsem na něj vybalil pár slov ve Farsi a Pashtu (jazyky používané v knize), zíral na mě s otevřenou pusou a nakonec jsme strávili několik hodin živou debatou v angličtině nejen o Khaledu Hosseinovi, ale i o těžkém životě v Afghánistánu a Pakistánu samotném.

Teď už tedy ke knize samotné. The Kite Runner je příběhem Amira, syna jednoho z velmi významných a bohatých obchodníků v Khabulu. Autor v knize popisuje život Amira od bezstarostného dětství až po útrapy dospělosti a rodinné problémy po přestěhování do USA. Název Kite Runner pochází z oblíbené činnosti afganských dětí v 70.letech minulého století, kdy tamější omladina soutěžila v pouštění, vzájemném ničení a následným lovením papírových draků. Hosseini v knize umě vysvětluje složitou politickou a kulturní situaci Afghánistánu a okolních zemí, ale stejně tak dobře dokáže rozvíjet komplikovaný osobní příběh hlavních hrdinů. Jeho hlavní náplní je vedle lásky a přátelsví také pohodlnost, strach, zbabělost a politování nad zoufalými činy spáchanými v minulosti.

Zajímavou součástí knihy je právě celá řada slov v původních afghánských jazycích. Autor se kolikrát ani neobtěžuje s vysvetlením jejich významu a čtenář si tak musí domyslet jejich překlad z kontextu, což mě ze začátku dost vadilo, později už jsem si ale zvykl. Úroveň použitého jazyka je poměrně vysoká, nejedná se o úplně lehký text a styl psaní je také dost odlišný od klasických novel amerických spisovatelů. Jak jsem uvedl výše, začátek mě přiliš nezaujal, ale zhruba ve třetině knihy se děj rozjíždí nezadržitelným tempem a vy budete chtít jedním dechem přečíst knihu až do konce. Pokud si chcete rozšířit vaše kulturní obzory a zároveň přečíst tak trochu jiný kus beletrie, The Kite Runner je zajisté znamenitou volbou. 8.0/10