CZHANNES.COM: Úspěšný Blog | Hannes web | Creta web | Game blog
celkem článků: 2282
celkem komentářů: 11853
[?] nových článků: 0
 Weblog o počítačových hrách, internetu, software, hardware a dalších zajímavostech [by Hannes] admin
20.07.2008 | 02:30 | kategorie: Boston | Hannes | trvalý odkaz

Den nezávislosti v USA, víkend v New Yorku

Znáte ten pocit, kdy strávíte měsíc něčím, co vám na konci onoho měsíce připadá jako takový delší víkend? Něčím podobným procházím právě teď – dnes je to přesně měsíc ode dne, kdy jsem přijel do Ameriky a mě přijde, že jsem tu pár dní. Za tu dobu jsem toho stačil zažít tolik, kolik spousta lidí nezažije za celý rok. O desítkách lidí, které jsem za tu dobu stačil poznat, se ani nemá cenu zmiňovat – mnoho z nich plánuju snad ještě letos navštívit.

Tenhle příspěvek věnuju New Yorku, kde jsem strávil prodloužený víkend před pár týdny. Americký Den nezávislosti alias Fourth of July je tady opravdu velká událost, která se nedá srovnávat s žádným českým státním svátkem. Letos připadla tahle událost na pátek, což poskytlo ideální příležitost vyrazit na menší výlet právě do New Yorku.

Harlem

skrytá tvář New Yorku - odpadky všude

Zorganizovat celý zájezd bylo lehce frustrující – kvůli mírné neschopnosti většiny ostatních (a zvláště neustále se hádajících Italů) jsem si vzal na starost zařízení většiny věcí. I tak to ale bylo dost šílené – několik lidí řeklo, že pojedou, a pár dnů před odjezdem za mnou najednou přišli, že si to jako rozmysleli. Zaplacené ubytování a nakoupené lístky na autobus je jaksi netrápily.

This is Bronx baby...

New York je vzdálen zhruba 4 hodiny jízdy od Bostonu – v případě prázdných dálnic. My jsme měli to štěstí, že jsme jeli opravdu brzy ráno, kdy byl provoz ještě relativně slabý, takže jsme se nikterak významně nezdrželi. Slyšel jsem ale příběhy i o osmihodinové cestě a tak podobně.

propagace nového filmu Eddie Murphyho na Times Square

Doprava mezi Bostonem a New Yorkem je díky velké konkurenci několika dopravců dost levná. Greyhound, jeden ze symbolů Ameriky, je paradoxně jedna z dražších společností – největší podíl mají čínské společnosti Fung Wah a Lucky Star. První jmenována je ovšem jenom pro otrlé: příběhy o autobusech rozpadajících se doslova za jízdy, šílené manévry v úzkých uličkách Chinatownu, slepice a další zvířectvo převážené spolu s pasažéry a tak podobně.

Macy's - největší obchodní dům na světě

Lucky Star je na tom jenom o trochu lépe, ale jak to tak bývá, realita je většinou o něco lepší než tyto pověry. Za lidových $15 jsme se dostali velice slušným klimatizovaným autobusem do New Yorku bez jediného problému – přirovnal bych to k první jízdě s autobusem Student Agency po létech cestování s ČSAD. Když to porovnám s nejlevnějším vlakovým spojením, které stojí $76, nemám jediný důvod si stěžovat.

vlastenecká momentka

Ještě než se pustím do popisu detailů života v Big Apple, zmíním jeden zajímavý fakt. Moje škola pořádá každodenní aktivity pro studenty – přes týden většinou různé sportovní události, návštěvy muzeí, památek a podobně, a o víkendech pak jedno i vícedenní výlety do vzdálenějších míst. New York je samozřejmě také v nabídce, bohužel za zcela neuvěřitelnou cenu $350 za dva dny. Naše celkové výdaje byly zhruba třetinové a to jsme zůstali ještě o den déle. Někdo si tedy na nebohých študácích pěkně obohacuje konto.

5th Ave

Ground Zero

Po příjezdu do New Yorkského Chinatownu, který je největší na světě, jsme se vydali hledat naše ubytování – odložit věci, převzat klíče a vyrazit do města. Akce se zúčastnilo celkem 14 lidí, bydlících ve dvou různých hostelech, které od sebe však byly vzdáleny pouhých pár bloků. Tady asi přijde největší šok celého výletu: díky rezervaci pouhý týden dopředu, velkému počtu lidí v naší skupině a šílenství způsobeném oslavami Dne nezávislosti jsme bydleli v Harlemu. Ano, Harlem, Bronx, niggas.

MOMA: Museum of Modern Art

Financial District

Byl to totiž jediný přijatelný hostel, který byl ještě volný. O tom, že New York je nechutně ve srovnání se zbytkem USA nechutně drahý, se asi nemá cenu zmiňovat. Za jednu noc jsme včetně daní tedy zaplatili nějakých 43 dolarů, což je na hostel celkem dost. Skupinka několika Francouzů, kterým se to zdálo moc, se rozhodla druhou noc prostě nespát a zůstat celou noc vzhůru kdesi v New Yorku. Hodně, hodně šílený nápad, ale prý to nějak přežili.

pamatujete si Sám doma? :)

Brooklyn Bridge

První kontakt s nechvalně proslulou čtvrtí byl opravdu lehce šokující. Po vystoupení ze starého, špinavého metra jsme se ocitli ve čtvrti, která by asi osamělému turistovi nahnala hodně strachu. To, že jsme byli téměř jediní „bílí“ lidé na ulici asi není třeba zmiňovat. Abych to ale zase zbytečně nedramatizoval – náš hostel se nacházel v 129. ulici, což je ještě relativně bezpečná oblast. Od 135. ulice dál už se ale jedná o opravdové ghetto, kam se stále bojí jezdit i policie.

Apple store

Díky tomu, že jsme byli v relativně velké skupině, to ale nakonec nebylo až tak hrozné. Město se snaží již několik let udělat z Harlemu bezpečnější místo, a opravdu to není již tak horké jako před pěti či více lety. Návštěvou této čtvrti člověk pozná skutečnou tvář New Yorku se vším, co k tomu patří – kultura, lidé, styl života. Skupinky černochů vysedávajících na zápražích, poslouchajících stylovou muziku, připravujících rodinnou večeři a živě diskutujících o životních problémech jsou tu k vidění na každém rohu. Žádné nablýskané mrakodrapy.

Wall Street Bull

Náš hostel se ukázal jako pohodové místo. Ze začátku mě trochu vyděsilo, že byl obehnán plotem s ostnatým drátem a bezpečnostními kamerami, ale to bylo asi hlavně pro lepší pocit přítomných batůžkářů. Jelikož jsme měli celou místnost pro sebe (7 kluků a 1 (statečná) holka), nemuseli jsme řešit žádné problémy s ostatními lidmi, ke kterým občas v hostelích dochází. Holt když se chce jednomu spát a někdo jiný zrovna vypil půl lahve vodky, může to vést k lehce nepříjemným situacím. Náš pokoj byl zařízen opravdu spartánsky, jednalo se vlastně pouze o 4 palandy, klimatizaci a jednu židli.

Po rychlém ubytování jsme se odebrali do města. Doprava v New Yorku je opravdu primitivní: díky systému čísel v názvech ulic se nemůžete ztratit. Stačí se vždy akorát podívat, na jaké Street a Avenue se nacházíte, a hned víte, na čem jste. Hromadná doprava je také slušná, i když opět často chybí klimatizace (nesnesitelné vedro) a všechno je stejně jako celé město nechutně špinavé (sem tam nějaká ta myš nebo krysa). Za jedno svezení metrem nebo autobusem zaplatíte 2 dolary s možností zakoupení jednodenních či vícedenních jízdenek. Jelikož je ale celé město opravdu „walkable“, není třeba užívat MHD příliš často.

Empire State Building

Za ty tři dny jsme stačili navštívit víceméně všechno důležité, co New York nabízí. Socha svobody, Staten Island, Empire State Building, několik zajímavých muzeí, Times Square, Central Park, 5th Avenue, SoHo, Broadway, Madison Square Garden, Little Italy a mnoho dalších míst. Přestože jsem zvyklý opravdu hodně chodit, na konci každého dne jsem byl nedaleko totálnímu vyčerpání. Díky státnímu svátku bylo mnoho přístupnu zcela zdarma, takže jsme ušetřili nemalé peníze na vstupném

První večer jsme za deště shlédli masivní ohňostroj v hodnotě 1 milionu dolarů, který byl odpálen z 5 různých lodí rozmístěných kolem Manhattanu. Během asi 30minutové show jsem zahlídnul několik efektů, které jsem nikdy předtím neviděl – asi nejzajímavějším byl moment, kdy se všechno jakoby zastavilo – snad půl minuty byly po celém nebi nehybně svítící barevná světýlka. Doteď to nechápu. Emotivní byl také moment, kdy někdo v davu začal zpívat americkou hymnu a postupně se téměř všichni přidali. Co jsem tak slyšel, tak v Bostonu jsou oslavy 4.července ještě mnohem masovější záležitostí.

New York je ve srovnání s tím, co jsem zažil, opravdu jiným světem. Všechno je mnohem větší, rychlejší, dražší, ucpanější. Ulice doslova přetékají lidmi, vidět Times Square v noci vyžaduje opravdu hodně trpělivosti. Mrakodrapy jsou tak vysoké, že se vám často ani nevejdou do hledáčku foťáku. Druhý den jsme si samozřejmě nenechali ujít famózní Apple Store na páté avenue, který pro mnoho lidí slouží hlavně jako bezplatná internetová kavárna. Večer jsme opět slušně znaveni dali pár utkání ve stolním fotbálku proti několika Španělům (a Španělkám) na zahradě hostelu a vyčerpáni rychle usnuli.

DVD s nejnovějšími filmy za dolar - zaručeně legální

Cesta zpátky v neděli odpoledne se obešla také bez problémů se zastávkou na pozdní oběd v Burger Kingu, i když jsme museli chvíli čekat na volný autobus. Několik Číňanů emotivně křičících něco v mandarínštině na bezradný dav Američanů čekajících na autobus byl jeden ze zážitků, který mi utkvěl v paměti. Totálně unaveni jsme se někdy kolem osmé dostali zpátky do Bostonu, kde jsme se rychle rozloučili a vydali do našich dočasných domovů, dospat tuhle nezapomenutelnou třídenní akci.