celkem článků: 2282
celkem komentářů: 11853
[?] nových článků: 0
 Weblog o počítačových hrách, internetu, software, hardware a dalších zajímavostech [by Hannes] admin
01.04.2008 | 17:11 | kategorie: Offtopic | Hannes | trvalý odkaz

Knižní recenze: Michael Crichton - Timeline

Poslední dobou stále více nic nestíhám, ale celkem pravidelně si najdu nějakou tu hodinku na přečtení kvalitní knihy. Zatím poslední, kterou jsem dočetl, je Timeline od Michaela Crichtona. Tenhle bestseller o téměř pětistech stránkách v angličtině jsem přelouskal za nějaké dva týdny - jedná se o velice návykovou knihu, která vás prakticky hned od začátku strhne a nepustí. Timeline vydaná v USA již v roce 1999 je po Jurském parku Crichtonovo další veledílo, které bylo převedeno i do filmové podoby.

Celý příběh se odehrává kolem skupinky historiků zkoumajících středověké vykopávky na jihu Francie. Přestože je velká část děje ze současnosti, hlavní roli hraje středověk, konkrétně rok založení Karlova mostu, tedy 1357. Mezi těmito dvěma obdobími se hlavní postavy přenáší díky tajnému stroji, který dokáže přenášet objekty v čase. Crichton se zde dostává na poměrně tenký led, na kterém před ním již pohořelo mnoho spisovatelů, ale svojí roli zvládá bravurně.

Timeline kombinuje prvky středověkého dobrodružství s vysvětlováním principů kvantové fyziky, které jsou zatím pouze sci-fi utopií, ale za několik desetiletí už se může jednat o těžko uvěřitelnou skutečnost. Toto spojení dvou totálně odlišných dějů funguje výborně, a čtenář se naštěstí necítí jako při studiu vysokoškolské učebnice fyziky. Během příběhu Crichton sděluje mnoho historických zajímavostí a relativně neznámých faktů - podobně jako třeba v Da Vinciho Kódu však nikdy nevíte, jestli se jedná o skutečnost nebo bujarý výplod spisovatelovy fantazie. Připočtěte ještě stres z časově omezeného návratu hrdinů zpátky do současnosti, a máte thriller jako vystřižený z hollywoodských filmových studií.

Nakonec ještě krátká poznámka k jazykové obtížnosti knihy. Ta může být pro méně zkušené angličtináře lehkým problémem, protože autor hojně využívá historické výrazy (resp. středověký dialekt kombinující latinu, francouzštinu a angličtinu, kterému nerozumí ani rodilí mluvčí). Některé odborné termíny použité při vysvětlování technologických detailů teleportování v čase vám asi také lehce zamotají hlavu, ale celkově se nejedná o nijak extrémně obtížnou knihu - naopak, vaše slovní zásoba se rozšíří o řadu praktických pojmů. Pokud máte na čtení literatury v angličtině potřebné znalosti, mohu Timeline vřele doporučit. Jestli navíc máte rádi dobrodružné příběhy a středověk, celkem pravděpodobně vás "Proud času" vtáhne a nenechá spát, dokavaď nedočtete poslední stránku. 8/10.