celkem článků: 2282
celkem komentářů: 11853
[?] nových článků: 0
 Weblog o počítačových hrách, internetu, software, hardware a dalších zajímavostech [by Hannes] admin
13.08.2007 | 21:38 | kategorie: Offtopic | Hannes | trvalý odkaz

Knižní recenze: Shawshank Redemption

Vykoupení z věznice Shawshank je jedním z mých nejoblíbenějších filmů. Zároveň je to také zatím poslední kniha, kterou jsem přečetl. Naprosto úžasný příběh z vězení, který vás téměř učitě dožene k pláči, patří mezi nejvýše hodnocené filmy na IMDB. Literální předloha od Stephena Kinga je pak přinejmenším stejným trhákem. Co se týče podobnosti příběhu, jedná se téměř o kopii 1:1, přestože se několik detailů mezi filmem a knihou také najde.

Shawshank Redemption jsem si koupil asi před rokem v HMV v Londýně za parádní cenu, četl jsem tedy originál v angličtině. Ani nevím jestli existuje český překlad, ale stejně jako ve filmu dávám přednost originálním znění před českým dabingem. Asi 600 stránková bichle obsahuje i pár dalších  příběhů, které ale na sebe nijak nenavazují. Použitý jazyk pak není nikterak náročný, jestli máte znalosti zhruba na úrovni CAE tak budete poměrně dobře rozumět a pouze občas narazíte na nějaké to specifické slovíčko nebo slangový výraz (tady jsem si jich pár vypsal). Shawshank Redemption je jednou z knih, která vás vtáhne do děje a nepustí, dokavaď ji celou nepřečtete. Stephen King jasně dokázal, že je oprávněně považován za špičku mezi spisovateli.

Obsah: Mladý bankovní manažer Andy Dufresne je v roce 1947 odsouzen na doživotí za vraždu své ženy a jejího milence, kterou nespáchal. Čeká ho trest v obávané věznici Shawshank. Andy se zde sblíží s černochem Redem, jenž je tu už dvacet let, a během dlouhé doby se jim společně podaří dosáhnout zlepšení zdejších poměrů. Andy se dokonce stane strážcům i nenáviděnému řediteli věznice nepostradatelný jako daňový a finanční poradce. Pozoruhodné vězeňské drama bylo natočeno podle novely Stephena Kinga a získalo sedm nominací na Oscara a dvě na Zlatý Glóbus. I když se film nevyhýbá drsným scénám, přece je jeho celkové ladění nenápadnou poctou přátelství a nepokořenému lidství.