CZHANNES.COM: Úspěšný Blog | Hannes web | Creta web | Game blog
celkem článků: 2282
celkem komentářů: 11853
[?] nových článků: 0
 Weblog o počítačových hrách, internetu, software, hardware a dalších zajímavostech [by Hannes] admin
03.07.2007 | 03:17 | kategorie: Vancouver | Hannes | trvalý odkaz

Whistler, kanadské hory a budoucí olympiáda

Že vám Whistler vůbec nic neříká? Nic divného, pro mě to byl před příjezdem do Kanaday také kompletně neznámý pojem. Věřte mi, že během tak dvou let bude toto jméno znát celý svět. Whistler je totiž místo, kde se budou konat zimní olympijské hry v roce 2010. Spolu s Vancouverem se tak toto místo stane centrem pozornosti celého světa. A Kanaďané berou tuto událost opravdu vážně.

Začněmeme ale od začátku. Jelikož o víkendu není škola, většina lidí jezdí na nějaké výlety nebo se účastní různých akcích. I já jsem chtěl poznat nějaká nová místa a tak jsem si zaplatil sobotní výlet právě do Whistleru. Ve škole existuje na podobné výlety samostatné oddělení – Activity department. Úkolem této složky je pomoci studentům s organizováním jejich volného času, což zahrnuje jak všemožné výlety tak společenské aktivity jako různé taneční party a tak podobně. Výlet do Whistleru byl jeden z levnějších, zaplatil jsem $35.

Odjezd byl poměrně brzy – 8.30 je na sobotu nic moc, zvlášť když strávíte hodinu na cestě do centra města, odkud se odjíždělo. Mírně rozespalý jsem tak dorazil před Canada Place, kde byl meeting. Zde už pár studentů očekávalo autobus, který nás měl vzít do přibližně 120 kilometrů vzdáleného Whistleru. Trošku chladné ráno jsem si zpříjemnil kelímkem French Vanilly v Tom Horton’s, což je jeden z mnoha místních coffee obchodů. Když jsem se vrátil zpátky, autobus už stál na svém místě.

Myslel jsem, že si dělají srandu. Všichni určitě znáte ony žluté americké školní autobusy svážející školáky z venkova do jejich školy. K mému překvapení přede mnou stál přesně takový autobus – pravděpodobně dobrý k 10 minutovému svezení, ale nepříliš vyhovující k dvouhodinovému výletu do hor. Nakonec to teda nebylo tak hrozné, ale stejně – klasická karosa je oproti tomuhle kousku luxus, můžete si tam aspoň opřít hlavu. Se svými téměř dvěma metry jsem měl také menší problémy vmáčknout se do sedadla, které bylo asi designováno na malá kolínka amerických školáčků.

Ony přibližně dvě hodiny byly rozděleny asi v polovině zastávkou u masivního vodopádu Shannon Falls. Cesta do Whistleru je vůbec zajímavá, jedete údolím do hor a všude kolem je nádherná příroda, oceán, skály, zasněžené vrcholky hor a právě ony horské říčky a vodopády. Whistler je poměrně malé městečko s necelými 10 tisíci stálými obyvateli, a tak k němu vede pouze úzká silnička. To by asi pro budoucí olympijské klání asi nebylo zrovna ideální, a tak se celý onen 120 kilometrový úsek momentálně přestavuje na slušnou dvouproudovou dálnici.

Když jsem konečně mírně rozespalý vystoupil z onoho dopravního prostředku, přivítalo mě nádherné městečka v horském stylu švýcarských vesniček. Ve Whistleru je všechno perfektní – neuvěřitelně čisté, zelené, barevné a plné stovek malých obchodů a restaurací. Nemusel jsem se dlouho zamýšlet a bylo mi hned jasné, že Whistler bude více než adekvátním pořadatelem olympijských her.

Po prohlídce městečka a návštěvě několika obchodů jsem dorazil před stanici horské lanovky, kde se konalo něco úžasného. Red Bull Elevation 2007. Ano, ona fotka o pár článků níže, více obrázků přidám v samostatném postu. Elevation je největší a nejlepší turnaj v BMX. V úpatí jedné hory byla připravena parádní trať plná všemožných skokánků a ramp, na kterých se proháněly desítky bikerů na kolech a předváděli neuvěřitelné věci. Všechno to asi snadněji pochopíte z přiložených fotek. Závodníci si mohli vybrat z celkem 27 skoků.

Dole na konci trati byl největší skok, na který ale většina soutěžících nejezdila, Myslel jsem si, že si to nejlepší šetří na pozdějc, ale to nebyl ten pravý důvod. Moderátor celé akce (docela známý Angličan z Extreme Channelu, párkrát jsem ho viděl v TV) ale později vysvětlil, že na onu rampu soutěžící nejezdí kvůli silnému větru, který by je mohl snadno z jejich kola shodit. Aby oni hazardéři nemuseli šlapat nahoru do kopce pro další jizdu, jezdilo kolem dokola asi 5 buginek řízených pohlednými hosteskami, na které se vždycky naložilo i kolo a za chvíli byl člověk nahoře.

Hned vedle této tratě byla také lanovka pro „běžné“ BMX blázny, kteří se nechali vyvést na vrcholek hory a pak jeli několik kilometrů dlouhou zabahněnou trať zpátky dolu do Whistleru. Ve městě jste mohli potkat stovky lidí s neuvěřitelně odpruženým kolem, kteří měli bahno od hlavy až k patě a často jim koukali jenom oči. Whistler je totiž obrovsky populární v této disciplíně a každý milovník downhillu si tady může půjčit kolo a zažít ten adrenalinový pocit.

Asi po hodině sledování skokanů na jejich kolech jsem se vydal zpátky do města na oběd. Jednalo se totiž pouze o rozjezdy, kvalifikace byla později odpoledne a finále celé soutěže v neděli. Pořídil jsem ale několik podle mě velice povedených fotek. Oběd jsem si dal ve restauraci nazvané Spaghetti Factory. To je docela populární podnik kde vaří (překvapivě) italská jídla za přijatelné ceny. Po obědě zahrnujícím předkrm, salát, Penne with Chicken jako hlavní chod, zmrzlinu jako dezert a ještě kafe jsem se sotva hýbal.

Stravování v Kanadě je stejně jako v Americe trošku jiné než u nás. Tak zaprvé, nemůžete se jen tak nahrnout do nějaké restaurace a čekat až si vás někdo všimne. U vchodu je vždy jakási hosteska, která vás přivítá, usadí ke stolu a přidělí vám vašeho číšníka/číšnici. Ten se o vás pak během celé návštěvy stará. Rozdíly oproti České republice jsou docela markantní – Kelly se mě každou chvíli ptala jestli něco potřebuju, jestli je všechno v pořádku a celou dobu byla nezvykle přijemná a usměvavá.

Když to porovnám s některými českými zkušenostmi z různých stravovacích zařízení, je to jako nebe a dudy. Tradiční český otravený vrchní na kterého čekáte 10 minut před placením se prostě nekoná. Stejně jako u cen v obchodě v menu není započítána daň a hlavně spropitné. To se pohybuje obvykle mezi 15 a 20% z celkové ceny, což není tak úplně málo. Nedat dýžko je víceméně nepřijatelné, možná tak v situaci kdy jste byli naprosto nespokojeni.

Později odpoledne jsme autobusem sjeli k blízkému Alta Lake, což je horské jezero velikosti tak polovičního Lipna. Je tady i pláž, ale voda byla opravdu studená a stejně jsem neměl v čem plavat. Obešli jsme tedy kousek jezera a pak se chvíli váleli na pláži s pár dalšími přáteli z Německa a Švýcarska. Asi v 5 hodin jsme se vydali zpátky domů, do Vancouveru. Cestou jsme se ještě stavěli u dalšího vodopádu a na jednom vyhlídkovém odpočívadle. Zpátky ve Vancouveru jsem byli kolem osmé hodiny, takže něco před půl desátou jsem dorazil totálně unavený zpátky domů a po rychlé sprše a vyřízení pár emailů jsem nekompromisně vytuhnul v mojí posteli...