CZHANNES.COM: Úspěšný Blog | Hannes web | Creta web | Game blog
celkem článků: 2282
celkem komentářů: 11853
[?] nových článků: 0
 Weblog o počítačových hrách, internetu, software, hardware a dalších zajímavostech [by Hannes] admin
14.08.2006 | 14:32 | kategorie: Cambridge | Hannes | trvalý odkaz

Londýn aneb Mind the Gap

Neděle 22:32

Páteční večer se příliš nepovedl. Zaprvé bylo hnusně, pršelo a zadruhé se to celé nějak pokazilo. Původně jsme měli sraz s ostatními na tradičním místě u jedné autobusové zastávky, ale tam jsme se sešli jenom 4, několik dalších holek dorazil až s více než hodinovým spožděním přímo do hospůdky Green Dragon, zatímco my jsme tam při čekání vyprázdnili pár pint Guinesse. Jelikož bylo v hospodě plno, hledali jsme něco s místem uvnitř, ale to se jaksi nepovedlo. Téměř všechny hospody ve městě totiž zavírají v 11, takže se nám nakonec nepodařilo najít vůbec nic a totálně zmrzlí jsme se rozešli. Nepříliš povedený poslední večer (hodně lidí v sobotu odjíždělo).

Neděli jsem strávil opět dost volně, dopoledne jsem se povaloval v posteli, odpoledne jsem pak vyrazil do Grafton Centre na oběd a trochu internetu. Počasí bylo dost podobné jako v pátek, hustý déšť a zima, takže nic moc. To mě celkově tak trochu zaskočilo, počítal jsem s trošku teplejším počasí, takže tady mám jenom jedny kalhoty a jednu mikinu, jinak samé letní oblečení. Příště už ale budu vědět...

Cestou zpátky domů jsem ještě hledal nějaký otevřený cyklo obchod. Našel jsem asi 4, ale až ten poslední měl ještě otevřeno. Koupil jsem tady za dvě libry sadu na zalepování duší, protože jsem tak nějak musel spravit píchlé kolo. Zbytek dne jsem tak strávil opravováním kola v solidním dešti a téměř-vichřici. Silniční speciál byl v tak špatném stavu, že mi to dalo opravdu zabrat, jenom sundat kolo a plášť. Tradičním testem duše ve vodě jsem narazil na dvě dost brutální díry. Přibližně po 15 minutách lepení vše vypadalo dobře, tak jsem zase složil kolo dohromady a nafouknul. K mojí obrovské radosti se to povedlo a kolo drží nafouknuté, i když je z něj tak trochu osmička, takže to při ježdění pěkně hází.

Na neděli byl naplánovaný výlet do Londýna se třemi dalšími holkami. Probuzení nebylo zrovna příjemné, venku bylo úplně černo a tradičně hustý déšť. Vzhledem k tomu, že mě čekala půlhodinová cesta na vlakové nádraží, ne zrovna dobrý začátek. Na sraz v 9 hodin jsem tak stejně jako ostatní přijel totálně promočený, nemám tady ani žádnou bundu a deštník při ježdění na kole jaksi nepřipadá v úvahu.

Na nádraží už na nás čekali ostatní s lístky na vlak. Koupili jsme je opravdu hodně výhodně – zpáteční lístek do Londýna s neomezeným použitím londýnkého metra za necelých 12 liber. Běžná cena ve všední dny je cca L 33 a během víkendu něco kolem L 20. Samotný jednodenní lístek na londýnské metro je za nějakých 5 liber, takže jsme na skupinové slevě a včasném nákupu opravdu ušetřili.

Vlak do Londýna byl neuvěřitelně rychlý, za 45 minut jsme vystupovali na King’s Cross. Autobusem trvá stejná cesta přes 2 hodiny. Hned na nádraží zjistíte, jak je Londýn obrovské město. Všude je tuna lidí a mapa londýnského metra nahání pražákovi zvyklému na 3 linky docela hrůzu. K mému údivu je ale vše neuvěřitelně dobře vyznačeno, vysvětleno a nakresleno na mapách.

Londýnské metro je obecně dost známé a specifické. Hned při vstupu si všimnete prvního rozdílu a sice že každý pasažér musí strčit lístek do vstupního turniketu, takže se tím snižuje míra černých pasažérů téměř na 0%. Stejná kontrola se opakuje ještě při výstupu a v kombinaci s dost mastnými pokutami se opravdu radši vyplatí ten lístek koupit. Vymakané je také to, že lístek na vlak zároveň sloužil jako lístek na metro, žádné dva velké papíry, prostě malinká kartička s čipem.

Další velký rozdíl v londýnském podzemí je teplota. V metru je tam obrovské vedro, narozdíl od pražského relativně chladného podzemí. Je to celkem zvláštní, protože stanice jsou snad ještě hlouběji než u nás, ale všichni víme jak staré je metro v Londýně, takže při výstavbě asi žádnou klimatizaci nebo odvzdušnění moc neřešili. Systém chodeb je neuvěřitelně spletitý, ale jak už jsem, díky výbornému značení se prostě neztratíte. Cestování v podzemních chodbách vám také často zpříjemní nějaký hudebník, houslista, kytarista, nebo třeba bubeník.

Vagony metra jsou pak mnohem menší než ty české, měl jsem dokonce trošku problémy s výškou – měřím nějakých 194 cm a maximální výška stropu byla odhadem někde kolem dvou metrů. Už jsem si ale tak nějak zvyknul se radši při výstupu z dopravních prostředků trochu přikrčit, takže žádný problém. Další příjemnou věcí je barevné odlišení vlaků – každá linka ve městě má svojí barvu a v této barvě jsou také vyvedeny její vlaky – pokud tak jedete například v Central Line, bude všechno barevně vyvedeno do červena. Drobnost, ale celkem užitečné, když se na některých stanicích kříží třeba 4 linky.

Nejprve jsme se přesunuli několik zastávek po Piccadilly line do Convent Garden. To je zastávka nedaleko nákupních ulic typu Oxford Street nebo známé čtvrti Soho. Tady se k nám přidali ještě dvě Francouzky, kterým byl zrušený let zpátky domů a musely zůstat několik dní na letišti. Nejdříve jsme šli obhlídnout místní tržiště, načež jsme se rozdělili na několik skupinek. V šesti lidech se totiž moc dobře Londýn neprohlíží, zvlášť když je 5 z těchto 6 lidí holek, které přijely hlavně nakupovat. Já si chtěl rychle prohlídnout i nějaké ty památky a čekat než si slečny vyzkouší 5 stejných kalhot a rozhodnou se, které jsou lepší, se mi opravdu nechtělo.

Vyrazil jsem tedy na Oxford Street, místní nákupním centru. Počasí se začínalo pomalu umoudřovat, přestalo pršet, tak se dalo aspoň trochu kochat okolím. Na Oxford Street najdete stovky obchodů a všude je obrovské množství lidí. Já osobně jsem narazil na výborný sport, kde měli až 80% slevy, takže jsem nakoupil nějaká trička a jednu mikinu. Spousta dalších obchodů dává možnost výběru opravdu každému. Vtipné je také jedno nákupní centrum, kde je v úseku asi 40 metrů vedle sebe nejméně 5 fast foodu a spousta dalších restaurací. S jídlem tedy opravdu není problém, i když je všechno asi o 20% dražší než v Cambridge.

Když jsem se nasytil nakupování, vyrazil jsem metrem taky za trochou kultury. Postupně jsem objel Westminster Abbey, Big Ben a House of the Parliement, Tower, London Bridge a Tower Bridge a nakonec ještě Saint Paul’s Cathedral. Časem snad dodám nějaké fotky, pořídil jsem pár pěkných záběrů.

Zajímavé bylo okolí katedrály svatého Pavla, the City. Tohle obchodní a také nákupní centrum je totiž v neděli totálně mrtvé. Až vám to přijde trochu divné, jestli se něco nestalo – všude desítky zavřených obchodů, kam až dohlédnete ani noha a takové podivné ticho. Před St. Paul’s už to ale zase žije.

V šest hodin jsme měli sraz na King’s Cross, takže jsem se pomalu vrátil metrem zase zpátky. Dal jsem si ještě takovou lehkou večeři a koupil nějaké noviny na čtení a za chvíli už zde byly totálně nadšené holky. Okamžitě z mých tašek vytáhly všechno co jsem si koupil a zkušenými pohledy to ohodnotily, načež se pochlubily také svými nákupy. Útrata kolem 150 liber u nich nebyla nic divného, kupovaly úplně všechno. Udělali jsme pár společných fotek a popřáli dvěma ztraceným turistkám více štěstí při dalším letu a už jsme si to valili vlakem zpátky do Cambridge. Nutno podotknout, že během obou cest nám opět vůbec nikdo nekontroloval jízdenky.

Za nějakých 45 minut jsme byli opět v našem přechodném domově. Kola zamknutá před nádražím pořád stála na svém místě a tak jsme pomalu vyrazili zpátky domů. Někdy před osmou jsem se unaveně svalil do své postele a po rychlé sprše spořádal večeři – opečené brambory se zelím, mrkví a nějakým masem, myslím že jehněčím. Trošku jsme si ještě popovídali o Londýně s Lorraine a teď už pro vás píšu tenhle report... To be continued.